Thursday 22 August 2013

COIN OPERATED LAUNDRY


Bertemu lagi di ruangan terbaru ini


Sejak akhir ini INDUSTRI CUCIAN LINEN @ DOBI di Kuala Lumpur dan Selangor khasnya telah menerima impak baru dengan kehadiran "Outlet" COIN OPERATED LAUNDRY.

Beberapa tahun sebelum ini ada juga Dobi coin operated tetapi PRKHIDMATAN seperti ini hanya tertumpu di dalam Kampus sahaja. Bagaimanapun beberapa bulan kebelakangan ini PERKHIDMATAN COIN OPERATED telah bersaing di pasaran yang lebih terbuka dengan pembukaan Outlet -outlet di kawasan perumahan dan pejabat.



Pada dasarnya melalui PENGALAMAN dan PEMERHATIAN;  saya sebenarnya kurang berminat dengan operasi PERKHIDMATAN yang ditawarkan seperti ini di Malaysia. Saya lebih berminat dengan KONSEP MENCARI PELANGGAN seperti Kontrak Komersil Cucian Towel di Kelab Golf, Cucian Linen Hospital, Linen Korporat, Spa dan sebagainya berbanding MENUNGGU PELANGGAN DATANG. MENGAPA saya berkata sedemikian kepada PERKHIDMATAN DOBI LAYAN DIRI. Antara Sebabnya adalah seperti berikut :

1. Lebih mudah jika saya sebagai pelanggan menghantar terus ke Dobi yang boleh meyiapkan pakaian saya tanpa perlu menunggu lama. Hantar pagi ambil petang atau keesokkannya.

2. KONSEP LAYAN DIRI masih baru di kalangan pengguna di Malaysia. Ramai masih tunggu dan lihat dan sangat tidak sesuai kepapada pelanggan yang sentiasa sibuk.

3. Di Malaysia tidak berlaku masalah CUACA 4 musim yang menyukarkan pelanggan untuk menjemur pakaian. Jika hendak menunggu di outlet layan diri lebih elok jika anda menunggu cucian anda siap di basuh di rumah dengan sebuah mesin Automatik sambil membaca majalah dan menonton rancangan kesukaan anda bukan?

Bagaimanapun DOBI LAYAN DIRI bukan tidak boleh berjaya di Malaysia pada masa ini. Cuma memerlukan masa untuk mendidik Pengguna di  Segmen Pasaran seperti ini untuk lebih ramai.

Wassalam.


Pandangan ini lahir daripada pengalaman penulis. BENAR atau TIDAK terpulang kepada STRATEGI PERNIAGAAN yang hendak anda gunakan di dalan INDUSTRI CUCIAN LINEN DI MALAYSIA dewasa ini. Semoga terus sukses

No comments:

Post a Comment